• Skontaktuj się z nami; cirzem@cirzem.pl

Cirzem

Częstochowska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości

Wysokość kwot dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w 2025 r.

150 150 Cirzem

Ustawą z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1933) dokonano zmian w zakresie dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników, będących odpowiedzią na postulaty pracodawców w tym rzemieślników.

Zwiększono kwoty dofinansowania: w przypadku nauki zawodu – do 10 824 zł, w przypadku nauki zawodu prowadzonej w zawodach wskazanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego – do 13 394 zł, a w przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy – do 340 zł za każdy pełny miesiąc kształcenia.

Pracodawcy otrzymają 75% kwoty za ukończenie nauki zawodu u pracodawcy i przystąpienie do egzaminu zawodowego lub egzaminu czeladniczego  oraz 25% kwoty za efekt kształcenia w postaci zdania przez młodocianego pracownika egzaminu.

Wprowadzono tzw. waloryzację kumulatywną polegającą na podniesieniu kwot dofinansowania, jeżeli średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem za rok poprzedni lub łącznie w latach następnych wyniesie co najmniej 105.

W związku z dotychczasowymi trudnościami interpretacyjnymi dotyczącymi wysokości kwot dofinansowania, Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania ogłaszać będzie w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, w terminie do końca lutego roku, w którym jest dokonywana waloryzacja, wysokość wskaźnika waloryzacji i maksymalną wysokość kwot dofinansowania po waloryzacji.

W ogłoszonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikacie z dnia 15 stycznia 2025 r. w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. (M.P. poz. 68) średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6 (wzrost cen o 3,6 %), co oznacza, że kwoty dofinansowania w 2025 r. pozostają na poziomie kwot wskazanych w znowelizowanym art. 122 ust.2 ustawy – Prawo oświatowe.

Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/wysokosc-kwot-dofinansowania-pracodawcom-kosztow-ksztalcenia-mlodocianych-pracownikow-w-2025-r?fbclid=IwY2xjawIiXWVleHRuA2FlbQIxMQABHRIE1x8XmgxT7WiNLtvkqxPdxUDbog-8VB22fpptLs2cOg8MlC-n6Va_xw_aem_pHSbzWHaE5P_AQ33blrfZQ

Spotkania z rzemieślnikami dla uczniów 7. I 8. klas szkół podstawowych z Częstochowy.

150 150 Cirzem

Częstochowska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Częstochowie w okresie od 7.04.2025 r. do 11.04.2025 r. w Domu Rzemiosła w Częstochowie, Al. T. Kościuszki
pragnie zorganizować spotkania dla uczniów 7. i 8. klas szkół podstawowych oraz ich rodziców z rzemieślnikami zrzeszonymi w naszych strukturach.

Głównym celem spotkań będzie promowanie wiedzy o historii rzemiosła, zawodach rzemieślniczych oraz na temat dualnego kształcenia – nauki teoretycznej w szkole branżowej i tej praktycznej zdobywanej w trakcie nauki zawodu w zakładzie u pracodawcy – rzemieślnika.

 Planujemy przedstawić zawody takie jak:
– fryzjer  
– cukiernik  
– krawiec
– blacharz samochodowy, lakiernik samochodowy, mechanik pojazdów samochodowych
– stolarz
– monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
– monter sieci i instalacji sanitarnych
– elektryk
oraz inne, które są przedmiotem zainteresowania ucznia.

Liczba spotkań, wykładów o danym zawodzie będzie zależała od ilości chętnych osób.
Prosimy o zgłaszanie się wyłącznie zainteresowanych tematyką uczniów wraz z rodzicami z zaznaczeniem zawodu oraz pasującego terminu.

Prosimy o ewentualne propozycje dotyczące innych zawodów.

Czekamy na Państwa zgłoszenia do dnia 15.03.2025 r.

Nowa Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy na 2025 r. już opublikowana!

150 150 Cirzem

Źródła:
https://www.gov.pl/web/edukacja/nowa-prognoza-zapotrzebowania-na-pracownikow-w-zawodach-szkolnictwa-branzowego-na-krajowym-i-wojewodzkim-rynku-pracy-na-2025-r-juz-opublikowana
https://www.facebook.com/profile.php?id=61569969767926

Już po raz siódmy Minister Edukacji ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Jej celem jest wskazanie, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta szkolnictwa branżowego. Prognoza jest podzielona na części – krajową i wojewódzką. Określa ona zapotrzebowanie na pracowników w poszczególnych, ułożonych alfabetycznie, zawodach.

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy na 2025 r.

Prognoza na krajowym rynku pracy

W 2025 roku prognoza krajowa zawiera alfabetyczny wykaz 35 zawodów, dla których, ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa, jest prognozowane szczególne zapotrzebowanie na rynku pracy. Ma ona na celu wspomaganie szkolnictwa branżowego poprzez stymulowanie oferty szkół prowadzących kształcenie zawodowe.

Zawody o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa to:

Automatyk, betoniarz-zbrojarz, cieśla, dekarz, elektromechanik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechatronik, monter izolacji przemysłowych,  monter konstrukcji budowlanych, monter nawierzchni kolejowej, monter stolarki budowlanej, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych, operator maszyn i urządzeń w gospodarce odpadami, opiekun osoby starszej, opiekun w domu pomocy społecznej, operator obrabiarek skrawających, technik automatyk, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik budowy dróg, technik dekarstwa, technik elektroenergetyk transportu szynowego, technik elektromobilności, technik elektryk, technik energetyk, technik gospodarki odpadami, technik izolacji przemysłowych, technik mechanik, technik mechatronik, technik montażu i automatyki stolarki budowlanej, technik robotyk, technik spawalnictwa, technik transportu kolejowego.

W 2025 r. na liście krajowej pojawił się po raz pierwszy zawód z poziomu szkoły policealnej: opiekun osoby starszej i opiekun w domu pomocy społecznej.

Raport Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego dla opieki zdrowotnej i pomocy społecznej wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów świadczących usługi asystenckie i opiekuńcze dla zwiększającej się grupy osób starszych, w tym z ograniczeniami w codziennym funkcjonowaniu. Szacuje się, że w Polsce w 2050 r. aż 32,7% populacji będą stanowiły osoby po 65. roku życia. Oznacza to, że w ciągu najbliższych lat znacząco wzrośnie zapotrzebowanie na opiekunów w domach pomocy społecznej i opiekunów osób starszych.

W części wojewódzkiej prognoza określa  alfabetyczny wykaz zawodów o szczególnie istotnym, istotnym lub umiarkowanym zapotrzebowaniu na wojewódzkim rynku pracy.

W 2025 r. po raz pierwszy w części wojewódzkiej pojawiły się wykazy zawodów szkolnictwa branżowego, dla których jest prognozowane szczególnie istotne zapotrzebowanie na pracowników na poszczególnych wojewódzkich rynkach pracy, które obejmują wszystkie zawody z części krajowej oraz po jednym zawodzie będącym specjalizacją regionalną w danym województwie.

Infografika - opis w treści artykułu.

Pełny wykaz prognozowanego zapotrzebowania na zawody w skali kraju i z podziałem na województwa zawiera załącznik do obwieszczenia dostępny w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”.

Dodatkowe informacje – czym jest prognoza?

Każdego roku ministerstwo publikuje, w formie obwieszczenia, prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy.

Pierwszy z takich dokumentów został opublikowany w 2019 roku. Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego ma na celu wspomaganie celowego i adekwatnego kształcenia zawodowego, a tym samym przyczynianie się do przeciwdziałania bezrobociu wśród absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe w Polsce.

Prognoza stanowi syntetyczne ujęcie różnych źródeł opisujących tendencje na rynku pracy w kontekście strategii rozwoju państwa i regionów. Celem prognozy jest dostarczenie przesłanek do kształtowania oferty szkolnictwa branżowego adekwatnie do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy.

Prognoza uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane, w szczególności na podstawie statystyki publicznej (Główny Urząd Statystyczny), danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.

Procedury przetwarzania danych opracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych (jednostka nadzorowana przez MEN) pozwalają na wykorzystanie w sposób kompleksowy ogółu czynników wpływających na kształtowanie się podaży i popytu na pracę w perspektywie długofalowej. Celem było stworzenie prognozy zapotrzebowania na zawody na okres 5 lat, przy uwzględnieniu różnych dostępnych źródeł danych ekonomicznych, demograficznych i edukacyjnych na poziomie ogólnokrajowym i regionalnym, w przekroju branżowym.

Wpływ prognozy na szkoły

W ramach znowelizowanych przepisów prawa oświatowego, samorządy na 2026 rok otrzymają zwiększoną  kwotę potrzeb oświatowych dla szkół kształcących w zawodach, na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy oraz szczególnie istotne zapotrzebowanie na poszczególnych wojewódzkich rynkach pracy, wskazane w prognozie z roku 2025.

Dzięki opublikowanej prognozie, szkoły i organy prowadzące mogą zaplanować zawody, które będą uruchamiane w nowym roku szkolnym 2025/2026. Co istotne, decyzje podejmowane w tym zakresie, uwzględnią zróżnicowany sposób finansowania tych zawodów:

  • większe finansowanie dla szkół kształcących w zawodach z „listy krajowej” oraz w zawodach o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu z „listy wojewódzkiej” (zwiększenie potrzeb oświatowych na ucznia o ok. 1900 zł)
  • większe dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach z „listy krajowej” oraz w zawodach o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu z „listy wojewódzkiej” (wzrost o 2 570 zł).

Prognoza zapotrzebowania na zawody z „listy krajowej” oraz na zawody o szczególnie istotnym zapotrzebowaniu z „listy wojewódzkiej” jest uwzględniana przy podziale potrzeb oświatowych, co roku dotyczy uczniów rozpoczynających naukę w danym zawodzie i ma zastosowanie przez cały cykl ich kształcenia. Takie rozwiązanie zapewnia stabilność finansową samorządów w kształceniu zawodowym. Mają dzięki temu pewność, że decyzja o uruchomieniu kształcenia w zawodzie z listy zawodów o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa przełoży się na wyższe finansowanie w ramach subwencji przez wszystkie lata nauki.

1024 576 Cirzem

UWAGA!!
Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi obowiązku złożenia oświadczeń o korzystaniu z ceny maksymalnej za energię elektryczną począwszy od 1 lipca 2024 r.

28 lutego 2025 r. upływa termin przekazywania informacji do zakładów energetycznych.

Właściciele firm, którzy w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. korzystali z ceny maksymalnej energii elektrycznej 693 zł/MWh, są zobowiązani w terminie do 28 lutego 2025 r. złożyć informację o skorzystaniu z pomocy na dedykowanym wzorze informacji – wzór Ministra Klimatu i Środowiska poniżej.

Cena maksymalna energii elektrycznej, którą zastosowano w rozliczeniach za II półrocze 2024 roku stanowi pomoc publiczną wskazaną w artykule 2 pkt 2 lit. b–c ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych w ramach pomocy de minimis (dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw) oraz w ramach pomocy publicznej udzielanej na podstawie art. 19c rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej 651/201 – dotyczy mikroprzedsiębiorstw).

Przedsiębiorcy, którzy nie złożą oświadczenia do 28 lutego 2025 r., otrzymają korekty rozliczeń za zużycie energii w II półroczu 2024 roku, ze zobowiązaniem do zwrotu różnicy między ceną maksymalną a ceną wynikającą z umowy dostawy energii elektrycznej, wraz z odsetkami.

Źródło:
https://zrp.pl/wazna-informacja-dla-rzemieslnikow-dotyczaca-korzystania-z-energii/

terminarz egzaminów czeladniczych 2025 r.

225 225 Cirzem

W zakładce – egzaminy -> terminy egzaminów – na naszej stronie internetowej pojawił się terminarz egzaminacyjny dla uczniów klas III branżowych szkół I stopnia.

Prosimy się o zapoznanie się z terminami.

Spotkanie konsultacyjno – informacyjne z cechami

768 1024 Cirzem

W dniu 28.01.2025 r. w sali konferencyjnej Częstochowskiej Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Częstochowie miało miejsce spotkanie konsultacyjno – informacyjne z kierownikami biur cechów rzemieślniczych zrzeszonych w naszej Izbie.

Podczas spotkania omówiono następujące tematy:

➡️informacja oświatowa za 2024 rok na temat dualnego kształcenia w rzemiośle i egzaminów czeladniczych, mistrzowskich i sprawdzających oraz prognoza na rok 2025

➡️ aktualne regulacje prawne dotyczące przygotowania zawodowego w rzemiośle ze szczególnym uwzględnieniem dualnego kształcenia zawodowego i potwierdzania kwalifikacji zawodowych w rzemiośle

➡️projekt Związku Rzemiosła Polskiego dotyczący monitorowania prawa przez organizacje rzemiosła w zakresie zatrudniania i umiejętności

➡️doradztwo zawodowe i promocja rzemiosła

Spotkanie Prezesa prof. Jana Klimka oraz Dyrektora Katowickiej Izby Rzemieślniczej pana Grzegorza Mikety z Zarządem, pracownikami Izby Rzemieślniczej w Częstochowie, kierownikami cechów częstochowskich oraz rzemieślnikami.

1024 771 Cirzem

W dniu 27 stycznia 2025 r. w Auli Domu Rzemiosła w Częstochowie odbyło się spotkanie Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego prof. dr hab. Jana Klimka oraz Dyrektora Izby Rzemieślniczej oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach pana Grzegorza Mikety z Zarządem, pracownikami Izby Rzemieślniczej w Częstochowie, Zarządem i kierownikami biur cechów zrzeszonych w Izbie oraz rzemieślnikami.

Poruszono najważniejsze kwestie trapiące rzemiosło – jak ustawa o rzemiośle, ustawa o systemie oświaty.

Każdy z rzemieślników mógł zabrać głos i podzielić się swoimi problemami.

Serdecznie dziękujemy za przedstawienie nowej koncepcji funkcjonowania rzemiosła i jej przyszłej realizacji.

Serdecznie dziękujemy również za poświęcony przez pana profesora czas i mamy nadzieję, że nie jest to ostatnie spotkanie.

oplus_0

Zmiana opłat za egzaminy: czeladniczy, mistrzowski i sprawdzający.

723 482 Cirzem

Prezes GUS komunikatem z dnia 15 stycznia 2025 roku w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. ogłosił wzrost cen o 3,6 % (średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. w stosunku do 2023 r. wyniósł 103,6). W związku z tym podane w ustawie o rzemiośle stawki za egzamin podlegają waloryzacji i w 2025 wynoszą:

egzamin mistrzowski – 2008,74 zł

egzamin czeladniczy – 1004,36 zł

egzamin sprawdzający – 358,69 zł

Stosowanie innych stawek opłat za egzaminy jest podstawą stwierdzenia naruszenia finansów publicznych oraz stanowi wprowadzenie w błąd osób zainteresowanych uzyskaniem przedmiotowych kwalifikacji.

Dane do przelewu:
Częstochowska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Częstochowie
Al. Kościuszki 6
42-200 Częstochowa
www.cirzem.pl
tel. 34/324-39-16
ING Bank Śląski S.A. O/Częstochowa 05 1050 1142 1000 0005 0162 8051

Co dalej z reformą oświatą zawodowej i rynku pracy?

458 458 Cirzem

Ustawa z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw została podpisana  w dniu 19 grudnia 2024 r. przez Prezydenta, a następnie ogłoszona w Monitorze Polskim  27 grudnia 2024 r. (poz. 1933). Rozwiązania w niej wprowadzone dotyczą m.in. :

  • zwiększenia kwoty dofinansowania za jednorazowe przystąpienie do egzaminu zawodowego
    i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z każdej kwalifikacji wyodrębnionej
    w danym zawodzie z kwoty 97 zł do kwoty 126 zł (art. 1 pkt 2.);
  • uproszczenia procedury wprowadzania zmian do podstaw programowych kształcenia
    w zawodach szkolnictwa branżowego (art. 4 pkt 8.);
  • określenia maksymalnego limitu wydatków z Funduszu Pracy związanego z dofinasowaniem kosztów kształcenia młodocianych pracowników w zawodach ujętych w prognozie zapotrzebowania na pracowników szkolnictwa branżowego na krajowym rynku pracy (art. 6. pkt 6.);
  • określenia zwaloryzowanych kwot dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników w odpowiedzi na trudności interpretacyjne w samorządach gmin w zakresie prawidłowego sposobu naliczania waloryzacji kwot dofinansowania kosztów kształcenia – do 10 824 zł w przypadku większości zawodów oraz do 13 394 zł – w przypadku zawodów o szczególnym zapotrzebowaniu na krajowym rynku pracy określonych w prognozie MEN (art. 4. pkt 12.);
  • objęcia kwoty dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników tzw. waloryzacją kumulatywną (art. 4. pkt 12.);
  • zmiany modelu dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia uczniów będących młodocianymi pracownikami od dnia 1 stycznia 2025 r. – wypłacanie 75% kwoty dofinansowania uzależnione od ukończenia nauki zawodu i przystąpienia ucznia do egzaminu, a pozostałej kwoty od zdania egzaminu przez młodocianego (art. 4. pkt 12.).

Powyższe zmiany wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowiska przedsiębiorców skupionych
w rzemiośle, ale pozostawiają również spory niedosyt. Zdaniem rzemieślników prowadzących praktyczną naukę zawodu powinni oni otrzymywać 100% kwoty dofinansowania niezależnie od wyniku zdania egzaminu przez młodocianego, bowiem nie mają adekwatnego wpływu na jego teoretyczne przygotowanie i przystąpienie do egzaminu. Mistrzowie uczący rzemiosła wskazują przy tym na poczucie braku równego traktowania ich względem innych szkolących i nauczycieli. Szkoła ogólnokształcąca nie ma zatrzymanej subwencji i nie musi zwracać jej części za uczniów, którzy nie zdali lub nie przystąpili do egzaminu. Zatrudnieni w szkole nauczyciele nie muszą czekać 3 lata na wynagrodzenie, czy raczej zwrot kosztów działań edukacyjnych. Ponadto błędne jest przekonanie, że młodociany uczestnik praktycznej nauki zawodu to gotowy, kompletny pracownik, który generuje znaczny dochód dla przedsiębiorcy – rzemieślnika. W praktyce uczeń podejmujący naukę zawodu wymaga stałego nadzoru w miejscu pracy. Zwłaszcza przy konieczności wspólnego wykonywania prac wraz z uczniem w celu zapewnienie jemu bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania maszyn, na których nabywa a on pierwszych umiejętności.

Rozpoczęcie nowego roku daje szanse na dalsze podejmowanie istotnych dla rzemiosła tematów. Ruszają prace projektowe dotyczące monitorowania prawa przez organizacje rzemiosła w zakresie zatrudnienia i umiejętności. Zespół ekspertów z biura Związku Rzemiosła Polskiego i Izb rzemieślniczych będzie w nowej modelowej formie prowadził konsultacje, przedstawiał propozycje dobrych rozwiązań i próbował zapobiegać inicjatywom budzącym wątpliwości.

Temat młodocianych pracowników i ich praktycznej nauki zawodu będzie niebawem znów rozpatrywany, chociaż nieco z innego punktu widzenia. Na dzień 22 stycznia 2025 r. zaplanowano pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia (druk nr 948).

Projekt ten jest kolejnym podjęciem próby zastąpienia uchwalonej 20 kwietnia 2004 roku ustawy
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
, której liczba nowelizacji dawno przekroczyła sto
i w której zmiany dokonywane są klika razy w roku. Sam fakt, że istnieją w niej artykuły wskazane jako uchylone, zapisy typu art. 4 ust 11  czy art. 18ha świadczą o tym, że akt ten znacznie ewoluował.

Nowa propozycja regulacji instytucjonalnej obsługi rynku pracy zawarta w projekcie ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia zawiera inną strukturę i kolejność zawartych rozwiązań. Zamiast aktualnego zapisu na 311 stronach zawierających 23 rozdziały i trudną do zliczenia liczbę artykułów
(z uwagi na ich liczne literowe warianty) z których ostatni ma nr 152., zaproponowano nowy tekst liczący 337 stron, 14 działów i 458 artykułów. Liczba stron wskazuję, że treści w nowym projekcie może być więcej, a nominalnie większy numer ostatniego artykułu oznacza potrzebę aktualizacji wielu formularzy i informacji w urzędach. Widać zatem niemałe wyzwanie dla stosujących ustawę urzędników  oraz pracodawców i bezrobotnych próbujących skorzystać z określonej  w ustawie pomocy.

Projekt ustawy był przedmiotem uzgodnień, konsultacji i opiniowania, w ramach których zgłoszono ponad 1300 uwag i dokonano wielu modyfikacji, w tym autopoprawek. Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Do głównych założeń projektu można zaliczyć:

  • zmianę priorytetów publicznych służb zatrudnienia, nastawienie na rynek, klienta i potrzeby przedsiębiorców;
  • poprawę efektywności urzędów pracy i trwałości zatrudnienia osób wcześniej bezrobotnych;
  • zwiększenie mobilności osób szukających pracy;
  • skrócenie czasu poszukiwania pracy;
  • wsparcie pracodawców, zmniejszenie biurokracji i obowiązków sprawozdawczych dla przedsiębiorców;
  • zwiększenie dostępu do Krajowego Funduszu Szkoleniowego.